Monday, October 24, 2011

PETUNJUK PERTUMBUHAN EKONOMI GLOBALISASI

Pertunjuk Pertumbuhan globalisasi 
  • perdagangan
  • aliran modal & pelaburan langsung asing, 
  • migrasi 

Perdagangan
  •  secara konsistennya aktiviti perdagangan berkembang pada kadar yang lebih cepat daripada pertumbuhan output negara. Antara 1950 dan 2000, pengeluaran global dalam negara kasar (KDNK) dan ukuran output dunia meningkat enam kali ganda.
  • Manakala perdagangan antarabangsa berkembang empat belas kali ganda. Menjelang tahun 1999, antarabangsa perdagangan mewakili 23 peratus daripada KDNK dunia, berbanding 6 peratus pada tahun 1950. Aliran modal juga telah meningkat pada kadar luar biasa. Tiga puluh tahun yang lalu, purata urus niaga harian dalam pertukaran asing yang berbeza-beza di antara $ 10 dan $ 20 bilion kini melebihi $ 1,500 bilion
Aliran Modal  & Pelaburan Langsung Asing

  • Pertumbuhan pelaburan langsung asing (FDI) jangka panjang aliran modal di mana pelabur memperoleh kepentingan mengawal dalam perniagaan di luar negara. Kini terdapat banyak pengeluar kereta Jepun di Amerika Syarikat. Nisbah jumlah keseluruhan FDI global KDNK telah meningkat daripada 6 peratus kepada 16 peratus dalam tempoh dua dekad dari tahun 1980 hingga Tahun 2000. Aliran masuk FDI sebagai peratusan daripada semua sektor perniagaan swasta pelaburan telah meningkat daripada 3.4 peratus kepada 14 peratus .
  • Pakatan strategik, koperasi antara perniagaan menunjukkan trend yang serupa, dengan anggaran mencadangkan peningkatan enam kali ganda antara 1989 dan 1999. Satu contoh yang berjaya adalah bahawa antara Kentucky Fried Chicken (KFC) dan Mitsubishi di Jepun.
Migrasi Antarabangsa
  •  Migrasi Antarabangsa merupakan faktor kepada pertumbuhan globalisasi, anggarannya adalah 42 juta orang berhijrah sementara untuk kerja-kerja setiap tahun, manakala 6 juta permanently.Worldwide berpindah, 130-145 juta pendatang yang didaftarkan di sisi undang-undang selama-lamanya tinggal di luar negara-negara asal mereka. Migrasi global ini juga telah meningkat secara mendadak, dengan hampir 600 juta penduduk berhijrah di peringkat antarabangsa setiap tahun.



No comments:

Post a Comment