Monday, October 10, 2011

KESAN GLOBALISASI KEATAS KEHIDUPAN PEKERJA

Entry saya pada kali ini adalah untuk berkongsi cerita dari kehidupan 2 orang pekerja iaitu Li Zhang , China dan Colin, Australia.Li Zhang, China~


  •  Li Zhang berusia 18 tahun dan telah bekerja di kedai kasut Haifong kilang di rantau Pearl River,China selama dua tahun.Dia adalah salah seorang daripada 7000 anak-anak gadis yang bekerja di kilang,usaha sama antara pelabur-pelabur Taiwan dan Pembebasan Rakyat Tentera (PLA). Beliau bekerja seawal pagi.Kilang ini berjalan seperti tentera kem. Li tinggal di asrama sebuah kilang dengan 15 kanak-kanak perempuan lain.Syarikat menyediakan makanan dan penjagaan kesihatan asasTempoh masa Li bekerja dalam masa seminggu adalah 60 jam. Apabila beliau bekerja disebelah pagi, beliau hanya mempunya 15 minit sahaja untuk berehat semasa tengaharinya. Masa rehatnya itu digunakan untuk berjalan-jalan disekitar kilang yang terdapatnya kedai-kedai fesyen yang berhampiran dengan kilang tersebut.
  • Pihak pengurusan juga menyediakan disko untuk pekerja. Beliau dibayar $ 12 seminggu untuk ketempat kerja dengan menggunakan kereta api. Tempoh perjalanan kira-kira 30 jam perjalanan dengan kereta api dan bas untuk pulang ke kampungnya di Hunan. Dalam tempoh 2 tahun,beliau hanya pulang sekali sahaja ke kampung dalam tempoh tersebut. Kehidupan ibu dan ayah Li bergantung kepada wang yang beliau kirimkan. Walaubagaimanapun Li mempunyai harapan untuk membuka kilang kasut dirumahnya dan untuk menyediakan pekerjaan untuk penduduk kampung lain. 
  • Li benar-benar tidak memahami globalisasi, tetapi dia menghargai kesan keatas globalisasi. Beliau tahu, kilang kasut yang ingin dibuka olehnya itu akan dipasarkan produk tersebut kepada 3,500 kedai di seluruh Amerika Syarikat. Ini sejajar dengan kejayaan kilang Haifong yang mana mempunyai 2.5 peratus daripada global market. Menurut beliau lagi, dengan adanya globalisasi, beliau dapat menerima perubahan hidup melalui peningkatan taraf hidup yang lebih baik.
Colin, Australia ~


  • Colin merupakan seorang profesor perniagaan di Universiti Australia yang bertaraf PHD, beliau menerima gaji sebanyak US $ 80.000 untuk mengajar  2 kursus setahun. Beliau seorang yang sangat sibuk dengan tugas sebagai penyelidik dan pentadbiran. Menurut beliau, Globalisasi mendatangkan kebaikan sektor pendidikan di Australia. Hal ini kerana dengan globalisasi memudahkan beliau untuk menyampaikan sebarang makulmat mengenai tugasan kepada pelajarnya. Dengan globalisasi ini memudahkan beliau untuk menikmati suasana negara lain. Baru-baru ini beliau dijemput untuk menghadiri lawatan kerja di salah sebuah universiti di Hong Kong. Menurut beliau perjalanannya itu lebih mudah kerana adanya bantuan akses internet yang mana memudahkan untuk membuat tempahan bilik secara online dan secara tidak langsung membantu beliau untuk mengenali Hong Kong dengan lebih mudah dan pantas. Melalui kedua-dua cerita ini dapatlah disimpulkan bahawa globalisasi telah membawa kepada penambaikan kehidupan orang ramai.

2 comments:

  1. globalisasi... memang membawa banyak perubahan positif kepada kehidupan manusia. tp manusia yang hanya berpengetahuan tetapi tidak terdidik dengan betul selalu menyalahgunakannya.

    ReplyDelete
  2. globalisasi ini luas skopnya..kadang-kadang manusia menyalahgunakan globalisasi..contoh dalam bidang pekerjaan..jika kita lihat,tenaga buruh semakin berkurang dengan adanya teknologi..
    pergantian buruh dengan mesin..pergantian buruh dengan bahan-bahan teknologi canggih..
    Dulu orang masih gunakan postman hantar kad raya.
    tapi sekarang semua by facebook,email,sms..

    ReplyDelete